Att få en bok utgiven är väldigt svårt. Du måste gå igenom en lång granskningsprocess med redaktörer som ska läsa det du har skrivit. Det finns inte ens någon garanti att ditt manus ens kommer bli läst om du skickar in det då de flesta förlag får väldigt många sådana till sig. Ett alternativ för dig som har skrivit något du känner dig nöjd med är att självpublicera det. Det kan du antingen göra digitalt eller fysiskt, där det förstnämnda är den billigaste lösningen. Det finns flera tjänster på internet som hjälper dig att publicera en e-bok till en liten kostnad.

Vad är bäst att skriva om

En uppenbar nackdel med att självpublicera en bok är att du inte har det stora förlagets marknadsföringsresurser i ryggen. Du måste alltså själv försöka sälja din bok, vilket inte är det lättaste. Det gäller särskilt för skönlitteratur där konkurrensen är hög och den marknadsföring som krävs för att nå ut behöver vara brett riktad. De som brukar ha större framgång med självpublicerade böcker är de som skriver något som handlar om ett mer nischat specialintresse. Då blir det lättare att hitta sätt att nå ut med sin bok. Om du till exempel publicerar en bok om livebetting så finns det gott om olika forum och liknande där du kan pusha för ditt verk. Det kan hjälpa att ta upp något unikt och identifierbart i boken, som till exempel Unibet TV SE, och hoppas på att det företaget sedan hjälper till att ge dig uppmärksamhet. De kommer sannolikt inte hitta det själva, så en bra idé kan i så fall vara att kontakta de företag eller organisationer du har skrivit om. Sedan är det bara att hoppas på att de då är villiga att göra reklam för dig i sina företagsbloggar eller andra kanaler.